استفاده از ابزارهای مختلف باعث می‌شود تا فرایند کارهای صنعتی هم دقیق‌تر از همیشه و هم راحت‌تر شود. هر چند در گذشته‌های بسیار دور نیز مهندسان و معماران با وجود عدم دسترسی به ابزارهای پیشرفته امروزی با استفاده از تکنیک‌هایی خاص، اندازه‌های مختلف را به‌صورت خیلی دقیق در طرح‌های خود پیاده‌سازی می‌نمودند، اما امروزه با استفاده از محصولاتی مانند گونیا مویی این فرایند بسیار ساده‌تر و راحت‌تر شده و هر کسی بدون داشتن تخصصی خیلی بالا نیز می‌تواند از چنین ابزاری استفاده نماید. اما دقیقاً گونیا چیست و کاربرد گونیا در صنایع مختلف کدامند؟ پاسخ این سؤال موضوعی است که در این مقاله با هم مرور خواهیم نمود.

افرادی که برای اجرای طرح‌های خود نیاز به استفاده و خرید گونیا دارند، با استفاده از معلومات مندرج در این مقاله می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین محصول را انتخاب نموده و خریداری نمایند. بررسی مواردی مانند مشخصات، جنس، و کاربرد گونیا باعث می‌شود تا در زمان خرید شما بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود انتخاب نموده و علاوه‌بر تهیه بهترین محصول از نظر کیفیت، از نظر قیمت و هزینه نیز بالاترین میزان صرفه‌جویی را داشته باشید. برای یک خرید ایده‌آل با ما همراه بمانید.

گونیا چیست؟

 در جواب به این سؤال که گونیا چیست و چرا استفاده از آن می‌تواند شرایط بسیار بهتری در زمان ترسیم زوایا برای کاربران ایجاد نماید باید بگوییم که گونیا مویی یک ابزار بسیار دقیق برای سنجش و ترسیم زوایای مختلف است. این ابزار البته با گونیاهای معمولی مورد استفاده در دوران مدرسه تفاوت‌هایی دارد. البته هر چند کارکرد اصلی آن مشابه با گونیای معمولی است، اما با استفاده از ابزارک‌هایی در آن، امکان اندازه‌گیری و ترسیم و کنترل زوایا 45 درجه، 90 درجه و 120 درجه را نیز دارا است. ظاهر بسیار ساده‌ای داشته و هر کسی با دیدن آن حتی برای اولین‌بار می‌تواند به نحوه کار با آن پی ببرد. این ابزار را می‌توان برای اندازه‌گیری این زوایا در هر صنعتی و هر کسب و کاری استفاده نمود.

البته انواع بسیار مختلفی از گونیای مویی را می‌توانید در بازار تهیه کنید که کارکرد اصلی همه آن‌ها مشابه یکدیگر است. تنها در برخی از ضخامت و اندازه‌ها و کاربرد گونیا است که می‌توان تفاوت‌هایی در انواع آن قائل بود. هر فردی بنا به کسب و کاری که در اختیار دارد، باید دست روی گزینه مناسب گذاشته و از گونیایی با اندازه متناسب با شرایط استفاده مورد نظر خود بهره ببرد. البته با توجه به این که برندهای بسیار مختلفی در ساخت و تولید این ابزار فعالیت دارند، از این رو لازم است تا در زمان خرید به کیفیت و مشخصات دیگری نیز در آن‌ها دقت کنید. در ادامه با تشریح هر یک از این موارد شما را به خرید محصول ایده‌آل‌تر نزدیک‌تر خواهیم نمود.

در زمان خرید گونیا چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

در بند قبلی تا حدی با پاسخ پرسش گونیا چیست آشنا شدید. در ادامه کاربرد گونیا را نیز با شما مرور خواهیم نمود. اما بر اینکه دید بهتری نسبت به این ابزار داشته باشید، لازم است تا برخی از مهم‌ترین مشخصات آن را با شما در میان بگذاریم. آشنایی با این مشخصات هم باعث می‌شود تا بهتر و راحت‌تر از گونیای مویی استفاده نمایید و هم در زمان خرید دست روی محصولات بهینه‌تری بگذارید. نکات زیر با عنوان مهم‌ترین نکات خرید گونیای مویی شناخته می‌شوند که لازم است قبل از خرید این محصول با آن‌ها آشنا باشید.

  • قیمت گونیای مویی

به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب یک محصول باید به قیمت آن اشاره کنیم. قیمت گونیای مویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌صورت کلی هر چقدر کیفیت این محصول بالاتر بوده و طول عمر بیشتری از آن انتظار داشته باشید، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. از این رو مشخصات و ویژگی‌ها و متریال به‌کار گرفته شده برای ساخت آن را باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت گونیا بدانیم. البته کاربرد گونیا را نیز می‌توان عامل مؤثر دیگری در قیمت آن در نظر گرفت. در این بین عوامل دیگری اعم از برند و کشور سازنده، اندازه گونیا و مواردی از این دست نیز در تعیین قیمت آن مؤثر هستند.

  • جنس مورد استفاده برای ساخت گونیا

جنس مورد استفاده برای ساخت، حتی در کاربرد گونیا نیز تأثیر مستقیم دارد. هر برندی بنا به کیفیتی که انتظار دارد، از جنس مشخصی برای تولید این محصول استفاده می‌کند. فولاد ضدزنگ اصلی‌ترین ماده به کار گرفته شده برای تولید گونیا است. البته برای مقاومت و طول عمر بیشتر معمولاً از یک آبکاری کرومی برروی آن نیز استفاده می‌نمایند. دقت کنید که ساخت گونیای مویی باید بر اساس استانداردهای معتبر جهانی باشد تا همه اندازه‌گیری‌ها در آن کاملاً دقیق در نظر گرفته شود.

  • نحوه اندازه‌گیری زوایا در گونیا

در بند بالا و در پاسخ به پرسش گونیا چیست توضیح دادیم که این محصول برای اندازه‌گیری دقیق زوایا استفاده می‌شود. گونیای مویی هم از لایه داخلی و هم از لایه خارجی این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورد تا اقدام به اندازه‌گیری زوایا نماید. از این‌رو در زمان خرید باید به این نکته نیز دقت داشته باشید.

  • برند و کشور سازنده محصول

محصولات بسیار مختلفی در بازار ایران از گونیای مویی موجود هستند. محصولات چینی و آلمانی بیشترین تعداد را در بین همه‌ی محصولات دارا هستند. اهمیت برند و شکور سازنده بیشتر در تعیین کیفیت و مشخصات گونیا است. وگرنه کاربرد و نحوه استفاده از آن معمولاً در همه موارد شرایط یکسانی دارد.

  • اندازه گونیا

هم‌چنین در زمان خرید باید به اندازه گونیا مد نظر خود نیز دقت داشته باشید. گونیا مویی با اندازه‌های مختلفی ساخته و تولید می‌شود. با توجه به اینکه اندازه گونیا روی قیمت آن تأثیر خواهد داشت، بهتر است انتخاب اندازه مناسب براساس نوع کاربرد گونیا و انتظاری که از آن دارید، انجام شود.

کاربرد گونیا

کاربرد گونیا

سعی کردیم تا خیلی ساده به‌ارائه پاسخی مناسب برای پرسش گونیا چیست پرداخته و این ابزار صنعتی پرکاربرد را برای شما تعریف کنیم. اما کاربرد گونیا چیست و در چه کارهایی می‌توان از آن استفاده نمود؟ به‌صورت کلی در هر کاری چه در مصارف خانگی و چه در مصارف صنعتی برای موارد زیر می‌توان از این محصول استفاده نمود:

  • اندازه‌گیری زوایای 45، 90 و 120 درجه
  • کنترل زوایای مذکور
  • ترسیم زوایای بالا
  • اندازه‌گیری دقیق اندازه‌ها

به صورت کلی برای عمود کردن دو ضلع بر هم در هر صنعتی می‌توان از این محصول استفاده نمود. نجاری، برش‌کاری، تراش‌کاری، فلزکاری، قالب‌سازی و کسب و کارهایی از این دست بیشترین استفاده را از گونیای مویی دارند.

مقاله: کولیس چیست و چه کاربردی دارد؟

سؤالات متداول:

  • گونیا چیست؟

گونیا ابزاری که از آن می‌توان برای اندازه‌گیری، ترسیم و کنترل زوایای 45، 90 و 120 درجه در صنایع و کسب و کارهای مختلف استفاده نمود.

  • گونیا معمولاً از چه جنسی ساخته می‌شود؟

گونیاهای معمولی بیشتر از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند اما گونیا مویی و گونیا صنعتی در اغلب موارد از استیل ضدزنگ ساخته می‌شود.

  • کاربرد گونیا چیست؟

کاربرد گونیا در مصارف خانگی،  صنعتی و نجاری برای اندازه‌گیری، ترسیم و کنترل زوایا است. برای هر کاری که لازم است به صورت دقیق زوایای آن کنترل شود، گونیای مویی می‌توانید بهترین کارکرد را به دنبال داشته باشد.