دریل و مته از ابزارهای کاربردی برای ایجاد سوراخ، تخریب سطوح و بستن پیچ هستند. با این دو ابزار تعمیرات خانگی با سهولت بیشتری انجام می شوند. به همین دلیل دریل ها و مته های بسیار متنوعی برای کاربردهای گوناگون طراحی و تولید شده اند که می توانند کارها را آسان تر کنند. در اینجا سعی داریم انواع دریل و مته را همراه با کلیه مشخصات و مصارف آن ها معرفی کنیم.

انواع دریل و مته

دریل و مته مانند سایر ابزارآلات از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. این دو ابزار کاملاً با هم مرتبط هستند. اما برخی از دریل ها فقط با نوع خاصی از مته ها کارایی دارند. برخی دیگر نیز به گونه‌ای ساخته شده اند که می توانند با انواع مته سازگار باشند. در ادامه ابتدا انواع مته های موجود در بازار را معرفی می کنیم و پس از آن انواع دریل را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع مته موجود در بازار

دریل و مته
  • مته مارپیچ

مته مارپیچ جزء مته های پرکاربرد است. با وجود مته مارپیچ می توانید به آسانی، بر روی سطح مختلف سوراخ ایجاد کنید. در صورتی که روی سطوح فلزی از این مته استفاده می کنید؛ بهتر است که عملیات دریل کاری را با سرعت پایین انجام دهید.

  • مته الماسه

مته الماسه از جنس فولاد ساخته شده است تا در برابر سطوح مختلف، دوام و استحکام بالایی داشته باشد. با وجود مته الماسه می توانید بر روی سطوحی از قبیل سنگ، سرامیک و کاشی، بتن و انواع فلز، سوراخ ایجاد کنید.

  • مته چوب

مته چوب برای نجاران و درودگران یک مته بسیار مهم است. با استفاده از دریل و مته چوب می توان روی انواع چوب از جنس های مختلف سوراخ ایجاد کرد. با این کار به راحتی می توان اتصالات مختلف را نیز روی سطح چوبی بست.

  • مته الیت

مته الیت دارای یک قسمت نوک تیز است که باعث تمرکز دریل بر روی یک نقطه خاص می شود. بر روی این مته علاوه بر قسمت نوک تیز، قسمتی با شیارهای مارپیچ وجود دارد. این شیارها باعث می شوند تا سوراخ با ظرافت بیشتری ایجاد شود و سطح دچار لب پریدگی نشود. با به کار گرفتن این مته، میزان دور ریز در سطح مورد نظر کمتر می شود. به همین دلیل از این مته برای سطوح چوبی استفاده می کنند.

  • مته جا قفل

از دیگر دریل و مته های کاربردی، مته جا قفل است. مته جا قفل که به آن مته گازور نیز می گویند؛ می تواند سوراخ هایی با عمق 10 سانتی متر را ایجاد کند. این مته با ایجاد یک برش استوانه ای شکل می تواند به صورت چرخشی، حفره مورد نظر را ایجاد کند. مته جا قفل، حول یک نقطه مرکزی می چرخد. سپس دو تیغه موجود در آن برش را ایجاد می کند و قسمت های برش داده شده خارج می شوند. این مته برای کارهای ظریف کاربرد ندارد. به دلیل اینکه ساختار آن برای کارهای عمقی و ایجاد حفره برای اتصالات طراحی شده است. مناسب ترین دریل برای مته جا قفل، دریل پرسی است. دریل پرسی می تواند فشار زیاد برای ایجاد سوراخ های عمیق را تحمل کند. در حالی که دریل های دستی برای این کار مناسب نیستند. همچنین این نوع مته، تنوع زیادی نیز ندارد.

  • مته مخروطی

این مته شکلی شبیه به یک کاج یا مخروط دارد و می تواند به آسانی بر روی چوب و فلز سوراخ ایجاد کند. بر روی آن اعدادی حک شده است که با کمک این اعداد می توان عمق سوراخ و قطر آن را به طور دقیق مشخص نمود. با وجود دریل و مته مخروطی، نیازی نیست که از مته های مختلف استفاده کنید تا سوراخ کاری را به درستی انجام دهید. در واقع با سر مته مخروطی می توان سوراخ ریز ایجاد کرد و با امتداد آن، حفره ایجاد شده را بزرگتر کرد.

  • مته گردبر

مته گرد بر در دو نوع مته گردبر متغیر و مته گردبرMDF وجود دارد. مته گردبر متغیر دارای دو بازوی متحرک است که قابلیت تنظیم شدن دارد. شعاع گردبر نیز در این نوع مته قابل تغییر است. با استفاده از دریل و مته گردبر MDF برش های دایره ای بر روی ام دی اف به آسانی انجام می شود.

  • مته گرانیت

مته گرانیت مختص سنگ های گرانیتی است. از آنجا که گرانیت سنگ بسیار محکم و سختی است؛ بنابراین استفاده از مته گرانیتی می تواند ایجاد سوراخ بر روی آن را آسان تر کند.

مقاله: نگهداری درست و جلوگیری از زنگ زدن ابزار آلات

 

انواع دریل موجود در بازار

دریل های گوناگونی برای مصارف مختلف طراحی و تولید شده است. در ادامه هر یک از انواع دریل را معرفی می کنیم.

  • دریل برقی

دریل برقی یک از پرکاربردترین دریل های موجود در بازار است. این دریل و مته های موجود در بازار، سازگاری کامل با هم دارند. دریل برقی به دلیل اینکه مستقیماً به برق وصل می شود؛ می تواند کار را برای افراد بسیار راحت کند. در واقع با وجود دریل برقی دیگر نیازی به وجود باتری و تعویض آن نیست.

  • دریل شارژی

دریل شارژی نیاز به اتصال به برق ندارد. با استفاده از باتری دریل شارژی می توان از آن در مکان هایی که امکان دسترسی به برق شهری نیست؛ استفاده کرد. نوع باتری استفاده شده در این نوع دریل؛ لیتیوم یون بوده و قدرت آن نیز بر حسب ولت بر روی دریل درج شده است. این نوع دریل و مته های مختلف موجود در بازار نیز با هم سازگاری کامل دارند.

  • دریل پیچ گوشتی ضربه ای

دریل پیچ گوشتی ضربه ای، یک نوع دریل پیچ گوشتی است که می تواند با استفاده از صفحه های شیاردار، به طور چکشی نیز ضربه وارد کند. بنابراین این نوع دریل، هم یک نوع پیچ گوشتی برقی است و هم یک دریل چندکاره و پرقدرت که می تواند سطوح سخت را سوراخ کاری کند. این دریل و مته های مختلف با هم سازگاری دارند.

  • دریل ضربه ای

دریل ضربه‌ای مخصوص ایجاد حفره بر روی مصالح ساختمانی و دیوار است. این دریل با وارد کردن ضربه های پشت سرهم و با قدرت زیاد می تواند سوراخ کاری را با سرعت بالاتری انجام دهد.

  • دریل بتن کن

دریل بتن کن مخصوص دریل کاری روی سطح بتن است. این دریل در هنگام چرخش به صورت چکشی به مته ضربه می زند. به همین دلیل با قدرت زیادی می تواند وارد بتن شود و سوراخ ایجاد کند. در این دریل امکان خاموش کردن حالت چکشی و حالت چرخشی وجود دارد. با این قابلیت می توان از دریل بتن کن برای سطوح دیگر مانند دیوار نیز از آن استفاده کرد.

دریل و مته به عنوان دو ابزار به هم مرتبط و کاملاً پر کاربرد می توانند به راحتی انواع حفره و سوراخ در اندازه و قطره های متفاوت را در سطوح گوناگون ایجاد کنند. بنابراین با بررسی نوع سطح و کاربری آن می توانید دریل و مته مناسب برای سطح را انتخاب و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

دریل و مته

مقاله: برای خرید ابزارآلات به چه مواردی باید توجه کنیم؟

سؤالات متداول:

  • انواع مته موجود در بازار چیست؟

مته مارپیچ، مته الماسه، مته چوب، مته مخروطی، مته الیت، مته گردبر، مته گرانیت، مته جا قفل

  • انواع دریل موجود در بازار چیست؟

دریل برقی، دریل شارژی، دریل ضربه ای، دریل بتن کن، دریل پیچ گوشتی ضربه ای

  • آیا بر روی دریل می توان از هر نوع مته‌ای استفاده کرد؟

برخی از انواع دریل و مته با هم سازگاری کامل دارند. اما برخی از دریل ها تنها برای نوع خاصی از مته ها ساخته شده اند و فقط با همان مته کارایی دارند.