در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و دسته بندی ابزارآلات صنعتی بپردازیم.

اگر بخواهیم تعریفی داشته باشیم از کلمه ی ابزار می توان گفت ابزار وسیله ای است برای تغییر مواد خام از حالتی به حالت دیگر طی یک فرایند ولی خود مصرف نمی شوند. انسان با بکارگیری از ابزار می تواند به قدرتمندترین موجود روی کره ی زمین تبدیل شود و دنیای اطراف خود را نیز تغییر دهد.

پیشرفت تکنولوژی و انقلاب صنعتی موجب تنوع و گسترش ابزارآلات شد. گذشت زمان و ایجاد تنوع در ابزارآلات موجب به وجود آمدن شغل های گسترده ای در زمینه ی ابزارآلات در صنعت شد و کسب و کارهای مختلفی در زمینه ی تولیدات ابزارآلات صنعتی ایجاد شدند. ابزارآلات صنعتی با قرار گرفتن در دسته بندی های مختلف موجب سرعت بخشیدن در روند تولید محصولات و همین طور افزایش دقت و ظرافت در آن ها می شود.

 

به طور کلی دسته بندی ابزارآلات صنعتی را می توان در 3 گروه خلاصه کرد:

ابزارآلات صنعتی برقی

همان طور که از اسم این دسته بندی ابزارآلات مشخص است، برای کار با آن ها نیاز به وجود برق یا همان نیروی الکتریسیته است. در بسیاری از کارخانه های تولید محصولات انجام برخی کارها با نیروی دست امکان پذیر نیست و باید از ابزارآلات صنعتی کمک گرفت. گاهی ممکن است شما در موقعیتی قرار داشته باشید که دسترسی به برق وجود نداشته باشد. نکته ی حائز اهمیت در ارتباط با این دسته بندی ابزارآلات برقی این است که آن ها به صورت شارژی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و همین امر سبب شده تا بتوان آن ها را در فضاهای مختلف به کار گرفت.

از جمله ابزارآلاتی که در این دسته بندی قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • کمپرسور هوا

کمپرسور هوا یکی از ابزارآلات بسیار پرکاربرد در صنعت است که عملکرد آن در واقع فشرده و متراکم سازی هوا است. از کمپرسور هوا در صنایع مختلف پتروشیمی، صنایع خودروسازی، نساجی، صنایع نفت و گاز و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • دریل برقی و شارژی

از جمله وسایلی که در این دسته بندی ابزارآلات قرار می گیرد دریل برقی یا شارژی است. دریل ابزاری است علاوه بر کاربرد در کارگاه و کارخانه ها، بیشترین کاربرد را در مصارف خانگی دارد و وجود آن در هر خانه ای لازم است. از دریل برای سوراخ کردن سطوح مختلف چوبی، فلزی، بتنی و ….. می توان استفاده کرد.

مقاله: مشخصات انواع دریل و مته

 

  • فرز برقی

دستگاه فرز یکی از وسایلی است که در دسته بندی ابزارآلات برقی قرار می گیرد. دستگاه فرز یکی از پرکاربردترین ابزارآلات صنعتی است که به منظور تراشکاری، حکاکی، پولیش دادن، شکل دادن و حتی تیز کردن و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه فرز در صنایع برق، مهندسی، اتومبیل سازی و… کاربرد دارد.

مقاله: فرز انگشتی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

  • دستگاه جوشکاری

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین دستگاهی است که در دسته بندی ابزارآلات صنعتی برقی قرار می گیرد. دستگاه جوشکاری در اتصال مصالح فلزی و غیرفلزی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر به اطراف خود بنگرید بسیاری از وسایل را خواهید دید که توسط این ابزار صنعتی به یکدیگر وصل شده اند.

 

ابزارآلات صنعتی بنزینی

این دسته بندی ابزارآلات صنعتی در مکان ها و موقعیت هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد بیشترین کاربرد را دارند. از جمله ابزارآلاتی که در این دسته بندی قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • چکش تخریب بنزینی

این دستگاه بسیار قدرتمند است و بیشترین استفاده ی آن هنگام انجام عملیات تخریب است. از ویژگی های بارز و مهم این دستگاه می توان به وزن زیاد و قدرت بالای آن اشاره کرد. از چکش تخریبی جهت تخریب دیوارهای بزرگ، سازه ها، بلوک و کاشی و… مورد استفاده قرار می گیرد آنچه در مورد چکش تخریبی لازم است بدانید این است که برخی از آن ها صرفاً جهت کارهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد و برخی دیگر جهت انجام عملیات های سنگین کاربرد دارد.

 

  • اره زنجیری بنزینی

این ابزار صنعتی که با نام اره برقی یا اره موتوری نیز شناخته می شود در واقع یار و یاور باغبان است و یکی از مهم ترین ابزارآلات باغبانی محسوب می شود. اره زنجیری از یک موتور و نوعی زنجیر ریز دانه دار تشکیل شده است که حول محور یک ورق فلز به اسم ساطور می چرخد. مکانیسم عمل اره زنجیری به این شکل است که نیروی محرکه ی موتور ابتدا به زنجیر متصل شده و باعث گردش آن به دور ساطور خواهد شد و در اثر برخورد زنجیر اره به جسم مورد نظر برش صورت می گیرد.

از موارد کاربرد اره زتجیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نجاری
  • باغبانی
  • آتش نشانی
  • مجسمه سازی

 

  • ژنراتور یا موتور برق

یکی دیگر از ابزارآلات پرکاربرد در دسته بندی ابزارآلات صنعتی ژنراتور یا موتور برق است. یکی از مهم ترین موارد کاربرد ژنراتور یا موتور برق در واقع تأمین برق مصرفی هنگام در دسترس نبودن و قطعی برق است. از ژنراتور در کمپینگ ها، مدارس و کارگاه ها استفاده می شود.

نحوه ی کار ژنراتور یا موتور برق به این شکل است که در واقع انرژی مکانیکی سوخت بنزین که از یک منبع خارجی وارد می شود را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. جالب است بدانید که ژنراتور انرژی الکتریکی تولید نمی کند، بلکه نیروی مکانیکی که به آن اعمال می شود، بارهای الکتریکی موجود در سیم پیچ های آن را به حرکت درآورده و اصطلاحاً منجر به تولید برق می شود.

ابزارآلات صنعتی بادی

این دسته بندی ابزار آلات صنعتی در واقع ایمن تر از ابزارآلات برقی هستند و از قدرت بالاتری برخوردار هستند. مکانیسم عمل ابزارآلات صنعتی بادی به این شکل است که نوعی گاز فشرده و بی اثر از طریق کمپرسور هوا وارد موتور شده و موجب ایجاد نیروی مکانیکی می شود.

این دسته بندی ابزارآلات صنعتی به دلیل ویژگی های ساختاری و کاربرد فراوان آن ها در خط تولید بسیاری از کارخانه های صنعتی یافت می شود. از جمله ابزارآلاتی که در این دسته قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • میخکوب و منگنه کوب بادی

این ابزار صنعتی از جمله موارد پرکاربرد در صنایع نجاری، مبل سازی، کابینت کاری و دیگر صنایع صنعت چوب است. از مزایای میخکوب و منگنه کوب بادی نسبت به مدل های برقی آن دارا بودن ساختاری ساده و همین طور استهلاک پایین آن است.

انواع میخکوب و منگنه کوب های پرکاربرد صنعت شامل موارد زیر است:

  • میخکوب تیپو
  • میخکوب تی
  • میخکوب دو پایه
  • میخکوب نوک بلند
  • میخکوب کپسولی
  • میخکوب اس کا
  • میخکوب نواری

 

  • پولیشر بادی

یکی از ابزار آلاتی که در دسته بندی ابزارآلات صنعتی بادی قرار می گیرد، پولیشر بادی است. این ابزار صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. از جمله موارد کاربردهای آن از بین بردن آسیب های وارد شده بدنه خودروها مانند خط و خش، شته، قیر و …. است. در واقع پولیش بادی موجب یکدست شدن و براق کردن رنگ روی خودرو می شود.

لازم است بدانید که اگر مواد شیمیایی مختلف روی بدنه خودروی شما ریخته باشد، می توان با استفاده از دستگاه پولیش بادی آن ضایعه را تمیز کرد.

به طور کلی وجود ابزارآلات صنعتی در زندگی روزمره ما نقش مهمی ایفا می کنند. وجود آن ها موجب سرعت بخشیدن به ساده ترین کارهای روزانه مثل تعمیرات، وصل کردن چند قطعه به همدیگر، سوراخ کردن دیوار جهت آویزان کردن وسیله های مختلف و….. می شود.

 

سؤالات متداول:
  • ابزارآلات صنعتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

به 3 دسته، بنزینی، برقی و بادی

  • موارد کاربرد ابزارآلات صنعتی چیست؟

به طور کلی ابزارآلات صنعتی در صنایع مختلفی همچون صنایع نجاری، صافکاری، نقاشی، باغبانی و……. مورد استفاده قرار میگیرند.

  • ابزارآلات صنعتی بادی چه مزایایی نسبت به ابزارآلات برقی دارند؟

ابزارآلات بادی در مقایسه با ابزارآلات برقی سبک تر و کوچکتر هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند. این ابزار آلات در مقایسه با نوع برقی خود ارزان تر بوده و در صورت ایجاد مشکل در آن ها به راحتی تعویض خواهند شد.