اندازه گیری دقیق و بدون خطا، برای همۀ کسانی که می خواهند کاری درجه 1 را تضمین کنند، ضرورتی مطلق است. جهان صنعتی در طول  سال ها با طیف وسیعی از ابزار اندازه گیری مناسب برای صنعت و آزمایشگاه پیشرفت کرده است. امروزه می توانید نتایج اندازه گیری را به آسانی و با سرعتی مناسب به دست آوردید. کارخانه های تولیدی سالانه موفق به تولید هزاران محصول جدید و پیچیده از جمله سرعت سنج ها، ارتعاش سنج ها، فشارسنج ها و … می شوند.

با توجه به متغیر بودن پارامترهای موجود در صنایع مختف، ابزارهای گسترده و متناسب با نیاز آن صنعت، تولید و ارائه می گردد. در این نوشته می خواهیم برخی از این ابزارهای دقیق اندازه گیری را معرفی و به شرح توضحیات و نحوۀ کار با آن ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

چرا استفاده از ابزارهای اندازه گیری باکیفیت اهمیت دارد؟

ابزارهای دقیق و باکیفیت اندازه گیری، نتایجی قابل اطمینان و موثق را به شما ارائه می کنند. این امر سبب صرفه جویی در زمان و هزینۀ استفاده کنندگان شده و همچنین از نقص و مسائل ایمنی نیز جلوگیری می نماید. استفاده از این ابزارها، امنیت و کیفیت زندگی و کار ما را تضمین کرده و در نهایت سبب بهبود امید به زندگی می شوند.

از آنجایی که ابزارهای اندازه گیری اهمیت زیادی در تعیین ابعاد هر شیء دارند، یکی از مهم ترین نکات مورد توجه این است که همواره از ابزار مناسب برای کار استفاده شود. ابزارها باید به صورت دوره ای و مطابق با استاندارد کاری مدرج گشته و خطای اندازه گیری نیز باید در نظر گرفته شود.

 

بهترین ابزارهای اندازه گیری

به منظور درک اهمیت ارائۀ ابزار اندازه گیری باکیفیت برای کارخانه ها، آزمایشگاه ها، کارگاه ها و موارد دیگر، ما در ادامه تجهیزات و ابزار دقیق اندازه گیری را معرفی کرده و هریک را توضیح خواهیم داد.

 

·        ترمومتر IR

ترمومترهای IR به طور معمول جرم و دوام بیشتری نسبت به سایر دماسنج های آزمایشگاهی دارند. عملکرد دماسنج های صنعتی به نوع حسگر دما بستگی دارد. این ابزار در کارخانجات تولیدی، خودروها، هوافضا، صنایع کشتیرانی، ساخت و ساز و … استفاده می شوند. از دماسنج های آزمایشگاهی در آزمایشات، برای اندازه گیری دمای اتاق جامدات و مایعات داغ استفاده می گردد.

 

·        بورسکوپ

این وسیله یک ابزار نوری است که برای مشاهده در مناطق نامرئی استفاده می گردد. با بورسکوپ می توان داخل یک دیوار یا تونل را بدون نیاز به خراب کردن دیوارهای آن مشاهده نمود. این وسیله از ابزار مهم و پرکاربرد پرسنل تعمیر و نگهداری در زمینه های مختلف است که در زمان و هزینۀ شما صرفه جویی می کند.

 

·        گشتاورسنج

گشتاور سنج یک ابزار اندازه گیری آنالوگ با دینامومتر است. کاربردهای آن در تحقیقات و توسعه، آزمایشگاه ها، تولیدات و … بوده و واحدهای اندازه گیری آن اغلب نیوتون یا کیلوگرم است.

 

·        کالیبراتور

کالیبراتور وسیله ای است که برای تنظیم دقت ابزار مورد استفاده قرار گرفته و اغلب دارای کاربردی خاص است. حتی پیچیده ترین تجهیزات صنعتی نیز تا زمانی که کالیبره نشده باشند، چندان مفید واقع نخواهند شد. از طریق کالیبراسیون، تنظیمات اعمال شده بر روی قطعه ای از تجهیزات، اطمینان می دهد که عملکرد ابزار مطابق انتظار انجام شده و می توان به نتایج آن اعتماد کرد.

 

·        بادسنج

همانطور که از نام آن پیداست، بادسنج وسیله ای است که سرعت باد را اندازه گیری می کند. هرچه باد قوی تر بوزد، چرخ بادسنج سریع تر چرخیده و بادسنج با شمارش تعداد چرخش ها، سرعت باد را محاسبه می کند.

 

·        تاکومتر

سرعت سنج به هر وسیله ای اطلاق می شود که سیگنالی متناسب با سرعت چرخش یک لولا تولید کند. انواع مختلفی از تاکومترها وجود دارد که برخی از آن ها بر اساس اندازه گیری فرکانس یا زمان بین پالس های تولیدشده توسط محور چرخشی است.

 

·        رطوبت سنج

رطوبت سنج دستگاهی است که برای اندازه گیری رطوبت محیط مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از محصولات سنجش رطوبت هوا، دما را نیز اندازه گیری می کنند.

 

·        ترانسمیتر

کارکرد ترانسمیتر به اینگونه است که پارامار مشخص شدۀ فیزیکی را اندازه گیری می‌کند و سپس آن را به وسیله سیگنال الکتریکی یا نیوماتیکی به اتاق کنترل هدایت می‌کند. مواردی مانند فشار، رطوبت، دما، گازهای محیطی و … توسط جریان الکتریکی در بازه ای مشخص به اتاق کنترل ارسال می شوند. از نتایج به  دست آمده می توان برای همۀ تجهیزات کنترلی استفاده نمود.

 

·        آمپرسنج

این ابزار شدت جریان در مدارهای الکتریکی را به صورتی دقیق اندازه گیری می کند. مقدار شدت جریان را با واحد آمپر اندازه گیری می کنند.

 

·        فرکانس متر

فرکانس متر که یکی دیگر از ابزارهای دقیق اندازه گیری است، فرکانس یک سیگنال تناوبی را اندازه می گیرد. این ابزار انواع مختلفی دارند که به صورت دیجیتال و آنالوگ عمل کرده و برای اندازه گیری فرکانس های بالا و پایین استفاده می شوند.

فرکانس متر ارتعاشی و فرکانس متر دیسک چرخان از فرکانس مترها پر فروش و پرکاربرد بازار بوده که خریداران بسیاری دارند.

 

·        ضخامت سنج

کاربرد این ابزار بیشتر در صنعت خودرو و ساختمان سازی بوده که ضخامت اجسام و همچنین نوع پوشش دهی آن ها را به طور دقیق بررسی و ثبت می کند. این امر برای جلوگیری از زنگ زدگی، خوردگی و به طور کلی آسیب دیدگی اجسام با توجه به ضخامت و پوشش قطعه، اهمیت زیادی دارد.

از جمله عوامل مؤثر در تعیین ضخامت، جنس و کل قطعه، میزان زبری سطح مورد نظر، میزان رسانایی، نفوذپذیری و … هستند.

 

·        گازسنج

گازسنج می تواند انواع گازهای سمی، قابل اشتعال، قابل انفجار و سایر گازهای خطرناک را شناسایی نماید. از این رو یکی از مهم و حیاتی ترین ابزار اندازه گیری شمرده می شود.

 

·        صوت سنج

از صوت سنج در صنعت برای جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی استفاده می شود. این دستگاه یک استاندارد مشخص را تعیین کرده و صوت را در واحد دسیبل اندازه گیری می کند. همچنین با استفاده از آن، نویزهای موجود در ماشین آلات صنعتی را نیز اندازه گیری می نمایند.

 

·        متر لیزری

متر لیزری در واقع یک فاصله یاب دیجیتال بوده که فاصلۀ مورد نظر کاربر را به واسطۀ نور لیزر و عدسی اندازه گیری می کند. این ابزار دقیق و بدون خطا بوده و امروزه جایگزین مترهای قدیمی گشته اند.
متر لیزری 50 متری بود، از پرکاربردترین مترهای لیزری بوده که به به طور همزمان برای اندازه گیری های مختلف و سنجش تراز اجسام و سطوح مورد استفاده قرار می گیرد.

 

·        میکرومتر

میکرومترها از دیگر ابزار دقیق اندازه گیری هستند که دقتی حدود یک هزارم یک اینچ دارند! هنگامی که حتی کوچکترین فضای موجود بین اشیاء می تواند مشکل آفرین باشد، اندازه گیری های دقیقی که با میکرومتر انجام می گردند، ضروری هستند.

برای آشنایی کامل با میکرومتر از مقاله : میکرومتر چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

 

اهمیت بالا بودن کیفیت ابزار اندازه گیری

کیفیت ابزار در فرایندهای تولید، آزمایشگاه های تحقیقاتی و سایر موارد بسیار اهمیت دارد. هر محصول در بازار انواع مختلفی دارد که انتخاب را برای مشتریان دشوار می سازد.

اول از همه، توجه داشته باشید که از مکانی مناسب و با تخصص و دانش بالا خرید خود را انجام دهید. از گارانتی دریافتی خود اطمینان حاصل کرده و راجع به خدمات مربوط به محصول اطلاعاتی را جمع آوری نمایید.

 

مقاله: سنگ سنباده چیست و چه جنسی دارد؟

سؤالات متداول:
  • هدف ابزارهای اندازه گیری چیست؟

ابزارهای اندازه گیری وسیله ای برای اندازه گیری مقادیر فیزیکی اشیاء و اجسام هستند.

  • چند نوع سیستم اندازه گیری داریم؟

سه سیستم استاندارد اندازه گیری ها عبارتند از 1) سیستم بین المللی واحدها، 2) سیستم اندازه گیری بریتانیایی و 3) سیستم معمول ایالات متحده است. به طور معمول از سیستم بین المللی واحدها بیشترین استفاده انجام می گیرد.

  • معمول ترین واحدهای اندازه گیری کدامند؟

 

  • کیلوگرم (Kg)، برای جرم
  • ثانیه (S)، برای زمان
  • کلوین (K)، برای درجۀ حرارت
  • آمپر (A)، برای جریان الکتریکی
  • مول (mol)، برای مقدار یک ماده
  • متر (m)، برای فاصله